Tips voor sociale rolversterking

De volgende tips kunnen je helpen bij het werken aan sociaal gewaardeerde rollen:

Begin klein. Focus op één persoon, één rol, één setting per keer.

Breng de eigen interesses en ambities van je kind in kaart (waar wordt je kind wel en niet blij van) en brainstorm dan met elkaar (bijvoorbeeld met familie en vrienden van je kind) welke rollen iemand met dezelfde interesses en leeftijd zou vervullen.

Je antwoord(en):

Ga naar mooie gewaardeerde plekken op tijden waarop jullie daar veel andere mensen kunnen ontmoeten. Niet naar het speciale zwemuurtje voor mensen met een beperking, maar ga op een gewone ochtend, middag of avond. Kom niet in de verleiding sociaal gewaardeerde rollen te gaan vervullen op een plek waar vooral mensen met een beperking en hun ondersteuners komen. Ga erop uit, de samenleving in, de wijk in!

Kies voor rollen waar anderen met dezelfde leeftijd en cultuur ook voor gewaardeerd zouden worden. Eigenaar van een volkstuin, begeleider op een peuterspeelzaal, kaartjesverkoper, medewerker in een bloemenzaak, dit zijn allemaal gewaardeerde rollen. Een minder gewaardeerde rol kan wel een goede start zijn, maar bij voorkeur kies je iets anders dat past bij je kind.

Kies ervoor te experimenteren met dingen die bij de leeftijd van je kind passen. Welke (luister)boeken lezen zijn of haar leeftijdsgenoten? Welke films en tv-programma’s kijken zij en welke muziek luisteren ze? Op het moment dat iemand dezelfde dingen doet en er uitziet als zijn leeftijdsgenoten is het voor anderen gemakkelijker om hem of haar aan te spreken.

Zorg dat je kind er mooi en verzorgd uit ziet. Misschien wel net iets beter dan anderen. Geen trainingspak bij een concert. Geen slab maar een sjaaltje, etc.

Bouw voort op succes, help je kind zich te ontwikkelen door steeds nieuwe rollen en plekken aan zijn of haar repertoire toe te voegen.