Kracht of stress

Om te onderzoeken welke situaties binnen een aandachtgebied je kracht en/of stress geven kun je gebruikmaken van de volgende tabel:

Aanpakken van stress

Vermijdingsmogelijkheden
Stresssituaties kun je voorkomen door ‘de koe bij de horens te vatten’ en op zoek te gaan naar het positieve in je leven. Iedereen zal je daarvoor prijzen. Maar zo’n positieve aanpak lukt niet altijd. Angst en onzekerheid kunnen je daarvan af houden. Om moeilijke situaties te kunnen uithouden kan het helpen om, al is het maar voor even, al te heftige reacties in te dammen. Wil je al te heftige reacties temperen, maak dan gebruik van Vermijdingsmogelijkheden.

Ont-piekeren
Het hernemen van je leven kan je behoorlijk aan het piekeren brengen zonder dat dat een bijdrage levert aan een plezieriger leven. Afstand nemen van de situatie kan je lucht geven. Het helpt je om op een andere manier naar de situatie te kijken. Wil je meer afstand nemen van je denken, maak dan gebruik van Ont-pieker-oefeningen.

Toelaten van mijn gevoelens
Stress kun je niet altijd voorkomen. Je weet soms niet waar het vandaan komt. Het verkennen van je gevoelens zoals je afgewezen voelen, eenzaamheid of misschien wel angst die bij stress naar boven komen, helpen je om meer rust te vinden in situaties van stress. Wil je dichter bij je gevoelens komen en zonder oordeel je gevoelens leren zien en ervaren? Ga dan naar Mindfulness-oefeningen.

Koe bij de horens vatten
Sommige situaties zijn zowel stresserend als krachtgevend. Zo kan een bezoek aan je familie zowel verbindend (kracht) als veroordelend (stress) zijn. De relatie met je partner kan je kracht (mooie herinneringen) geven alsook stress (ik kan mijn partner niet troosten).

Familiebezoekjes of de relatie met je partner wil je niet vermijden maar de stress die je regelmatig in die situaties ervaart, wil je ook niet. Hoe kun je in die situaties stress voorkomen? Je kunt onderzoeken welke verwachtingen de oorzaak zijn van stress. Probeer dat maar eens voor twee of drie belangrijkste stresssituaties en beantwoord voor jezelf de volgende vragen:

  • Wat voel ik bij een stresssituatie? (bv. spanning, frustratie, leegte)    
  • Welke verwachtingen van mijzelf houden mijn stressgevoelens in stand? (bv. ik wil graag begrepen worden, ik wil er graag bij horen, ik wil sociaal zijn)

Stressgevoelens voorkom je door andere verwachtingen te hebben over een ander en over jezelf. Verwachtingen zijn gebaseerd op waarden in je leven. Derhalve kan het je helpen om anders te leren denken over de waarden in je leven.

Wat vind je ervan? Laat hier je reactie achter.