Vermijdingmogelijkheden

Het temperen van reacties is mogelijk door situaties te vermijden die je overstuur maken. Dat kun je doen door contacten die je stress geven te vermijden of door het zoeken van afleiding. 

 

Contacten die je stress geven

Wanneer vrienden bijvoorbeeld tegen je zeggen: ‘Je moet je kind uit huis plaatsen,’ of ‘Laat je kind aan een ander over,’ terwijl je eigenlijk vindt dat jij het beste weet waar je kind behoefte aan heeft, is het een kwestie van zelfzorg om het contact met die vrienden voortaan uit de weg te gaan. Neem dus maatregelen om al te heftige reacties te vermijden.

 

Zoeken van afleiding

Het zoeken naar afleiding zorgt ervoor dat je niet te veel herinnerd wordt aan je verlies en aan je stresserende situaties. Je hoeft dan voor even je verdriet en je stress niet te voelen. Zo kun je bijvoorbeeld gaan sporten of bezig zijn met je hobby.

 

Verdoving

De verdovingsmogelijkheden zijn erop gericht om je verlies of de onzekerheid over de toekomst even niet te voelen. Je kunt, om je eenzaamheid, angst, verdriet of boosheid te kunnen uithouden, ervoor kiezen om medicijnen te gebruiken (slaappillen, antidepressiva), naar de fles te grijpen of de koelkast leeg te eten. Het kan helpen om je meer te ontspannen of om beter te slapen.

Om de vermijdingsmogelijkheden voor bepaalde situaties te onderzoeken, kun je als volgt te werk gaan.
Ga zelf aan de slag